Silná rodina, silná firma
Ak chcete vybudovať úspešnú firmu, začnite od seba. Ak budujete úspešný rodinný podnik, začnite tým, že si uvedomíte, že nie všetky situácie a okolnosti budete vedieť riešiť úplne sám.
Výzvy rodinných firiem
S výzvami rodinných firiem má bohatú skúsenosť Erika Matwij, ktorá bola hosťom v mojom podcaste. Jej obdivuhodný príbeh nesie v sebe korene z mladosti, kedy zistila, že jej záleží na dobrých medziľudských vzťahoch a ich pochopení.
Práve toto poznanie ju nasmerovalo na štúdium psychológie a neskôr na pôsobenie v oblasti riadenia ľudských zdrojov, kde identifikovala “dieru na trhu” a obrovskú príležitosť.
Jej cieľ bol v tom momente jasný: „Budovať silné rodiny a silné rodinné firmy„.
Tak vznikol Inštitút Rodinného Businessu, ktorý už niekoľko rokov prináša na Slovensko poznatky z rodinných firiem celého sveta.
Môj dnešný hosť – Erika Matwij
Je mi cťou, že vám v tomto podcaste môžem predstaviť expertku na stratégiu a riadenie v rodinných firmách na Slovensku, majiteľku spoločností Human Inside a Inštitútu Rodinného Businessu. Vyše 10 rokov podporuje rodinné podniky v oblasti stratégií, sprevádza ich v procesoch nástupníctva a generačnej výmeny, vedie rodinné rady v rodinných firmách a vytvára rodinné ústavy.
Erika organizuje Medzinárodné kongresy rodinných firiem, založila a vedie Akadémiu nástupcov, podporuje nielen zakladateľov, ale aj nástupcov v procese preberania rodinnej firmy. Je členkou Medzinárodnej akadémie pre výskum rodinných podnikov IFERA ako jediný zástupca zo Slovenska.
Aj vám môže pomôcť technika 69
Môžete sa tešiť na praktické skúsenosti a ukážku príkladov nevhodnej komunikácie. Erika nazdieľala aj jednu veľmi užitočnú metódu, ktorá sa volá 69-ka a tá sa vraj bude každému páčiť a hodiť i pre súkromný život.
Rodičia sa snažili, ako vedeli
Ak ste rodičia, sami tušíte, čo tým myslím. Málokto z nás, rodičov, navštevoval školu rodičovstva. Málokto z nás čítal knihy o rodičovstve. Väčšina z nás vychováva svoje deti buď tak, ako sme boli vychovávaní my sami alebo úplne opačne.
Rovnako to platí v bežnej rodine, aj v rodinnej firme, kde rodičia odovzdávajú podnikanie do rúk svojim nasledovníkom.
Nikto z rodičov pritom nevychováva svoje deti so zlým úmyslom.
Snažíme sa, ako najlepšie vieme. Aj naši rodičia sa snažili, ako najlepšie vedeli. Vychádzali zo svojho presvedčenia, výchovy a najlepších predstáv o tom, ako s nami zaobchádzať. A to isté sa dá povedať o akomkoľvek vzťahu.
V tejto chvíli od vás chcú vedieť len to, že chápete, že sa snažili, ako najlepšie vedeli. Povedzte im to. Nenechávajte si pre seba to, čo túžia počuť.
Tak ako deti túžia po láske a uznaní bez následnej negácie “toto ti vyšlo, ale nabudúce to urob …” každý túži po spätnej väzbe, ktorá nesie v sebe pozitívny náboj.
Veľa nám o tom porozprávala práve Erika Matwij, cez ktorú po dlhých rokoch dostávajú vzájomné uznanie, rešpekt a úctu generácie rodinných firiem, ktorým v Inštitút Rodinného Businessu spolu s Linda Vaculcikova pomáhajú najmä pri generačnej výmene.