Personálny manažment

Ako napísať pracovný inzerát podľa aktuálnych trendov

Spôsob, ako napíšete pracovný inzerát, môže výrazne ovplyvniť typ a kvalitu kandidátov, ktorí sa prihlásia na danú pozíciu. Čo všetko by ste pri písaní pracovného inzerátu mali zohľadniť, ako zakomponovať employer branding a poukázať na výnimočnosť vašej spoločnosti?

Základ, ako správne napísať pracovné inzeráty

Každý dobrý inzerát musí spĺňať dve základné kritéria:

  1. musí byť pravdivý
  2. napísaný tak, aby dokázal zaujať kandidáta

Potom ich obsah môžete prispôsobovať pracovnej pozícií, vašim očakávaniam a aktuálnym trendom.

Ako využiť employer branding v pracovných inzerátoch

Employer branding patrí medzi HR trendy, ktoré sa dostávajú poslednú dobu čoraz viac do pozornosti. 

Výška platu predstavuje stále silný rozhodovací faktor, avšak rozhodne nie jediný. Firmy sa potrebujú odlíšiť, ukázať v čom spočíva ich rozdielnosť oproti konkurencii a hlavne ukázať kandidátov, prečo by mali pracovať práve u nich. A to je úlohou employer brandingu.

Najčastejším spôsobom prezentovania firemnej kultúry a HR marketingových aktivít sú sociálne siete, firemné stránky, či blogy. Employer branding sa však dá využiť už pri hľadaní vhodných kandidátov a je to priam žiadúce. 

Rovnako tak, ako spoločnosti vidia životopisy kandidátov ako prvé, sú pracovné inzeráty veľakrát prvým kontaktom kandidátov so spoločnosťami. Preto ak ich nezaujmete už tam, málokedy majú dôvod ísť na vašu stánku, LinkedIn či Facebook, kde sa o vás dozvedia viac.

Poznáte skratku EVP?

EVP je skratka pre „employee value proposition“ a predstavuje hodnotu vašej spoločnosti na trhu práce.

Viete, akú chybu robia firmy veľakrát v pracovných inzerátoch? Považujú ich iba za pracovné inzeráty.
Pozrite sa na to tak, že je marketingový priestor, kde viete odprezentovať.
Väčšina pracovných inzerátov obsahuje náplň práce, mzdové ohodnotenie, benefity a požiadavky na zamestnanca. Málo firiem si však uvedomuje, že medzi tieto povinné časti pracovného inzerátu môžu vložiť kúsok seba. Svojej firemnej kultúry, vízie, hodnôt, či konkurenčnej výhody.

Preto sa nebojte ukázať nielen to, čo ponúkate, ale aj to, kto ako spoločnosť ste. Ak chcete zaujať tých najlepších kandidátov, musíte im dať jasný dôvod, prečo by mali pracovať pre vás.

A to nespravíte tým, že ponúknete to, čo všetci ostatní. 

Pri prezentovaní EVP v pracovných inzerátoch sa môžete oprieť napríklad o:

  1. stabilitu vašej firmy (hlavne v dnešných časoch) – nestačí však iba spomenúť, že ste stabilným zamestnancov, ale uveďte aj, prečo to tak je (to je to, čo kandidátov zaujíma)
  2. jedinečnosť produktu alebo služby, ktorý vyrábate/ponúkateneuveďte len to, aký produkt vyrábate alebo službu ponúkate, to sa kandidát dozvie aj z inzerátu. Radšej doplňte, aký to má napríklad dopad na spoločnosť, životné prostredie, či konkrétny segment, v ktorom pôsobíte.
    Ste eco friendly? Super, to si píše do popisu skoro každá firma. Vy tam aj dopíšte konkrétne kroky.

Ako napísať pútavý pracovný inzerát?

Mohlo by vás nakopnúť týchto 12 bodov.

  1. Začnite nadpisom:
    Dnes už prácu neponúkame, ale doslova predávame. V tak veľkej konkurencii, kde si kandidát má možnosť vybrať, kde chce pracovať, je potrebné zaujať a odlíšiť sa. Presne, ako v marketingu.Žijeme v uponáhľanej dobe, kde informácie scrollujeme ako príspevky na Instagrame, pracovné ponuky nevynímajúc. Preto fádny a strohý nadpis častokrát preletí pozornosťou kandidáta a v tej istej sekunde naň už aj zabudol.
    Jednou z dobrých metód, ako zistiť, na čo kandidáti reagujú je A/B test.
  2. Výška platu alias Koľko ponúkate?:
    Mzdové podmienky sú bezpochyby jedným z najdôležitejších údajov, ktoré kandidáta zaujímajú v pracovnom inzeráte.
    Snažte sa zachovať jasnosť a prehľadnosť informácií, ktoré pri výške platu a jeho zložkách uvádzate. Buďte transparentný. Ak kandidát nemá jasnú predstavu o mzdových podmienkach, jeho motivácia na reakciu výrazne klesá.
  3. Preukážte vašu ľudskú tvár a tímového ducha:
    Vaša značka je primárne o ľuďoch. O ľuďoch, ktorí spolu s vami vytvárajú jeden tím, kam by mal váš nový spolupracovník zapadnúť.
  4. Zdôraznite kultúru spoločnosti:
    Popíšte, aký je váš prístup k zamestnancom. Popíšte, ako funguje kolektívne prostredie a aké sú hodnoty, ktorými sa riadi vaša spoločnosť.
  5. Zamerajte sa na kľúčové kompetencie:
    Uveďte, čo od kandidáta očakávate a aké zručnosti sú pre danú pozíciu dôležité.
  6. Použite jazyk vášho kmeňa:
    Popíšte, ako bude nový zamestnanec prispievať k úspechu spoločnosti a aké výhody ponúka daná pozícia.
  7. Buďte k sebe úprimný a uveďte reálnu náplň práce:
    Často sa stáva, že do náplne práce napíšete iba niekoľko činností, ale v skutočnosti hľadáte človeka pre všetko (taký vám dlho vo firme nevydrží).
    Keď nemáte jasnú predstavu o tom, koho hľadáte a nakoniec napíšete nelogický súhrn činností (častý jav, keď inzerát pripravuje niekto v rámci spoločnosti, kto nemá kompletný obraz o danej pracovnej pozícii).
  8. Čo viete ľuďom ponúknuť:
    Benefity patria veľakrát medzi rozhodujúci faktor v pracovných inzerátoch. Ak kandidáti porovnávajú pracovné ponuky, práve benefity pre zamestnancov môže zavážiť v ich rozhodovaní, či na inzerát reagujú alebo nie.
    Ak ponúkate neobvyklé pracovné výhody, ako je možnosť práce z domu alebo prispôsobenie pracovného času, zdôraznite to v pracovnom inzeráte.
    Ak je vaša spoločnosť na špičke inovácií alebo investuje do rozvoja svojich zamestnancov, uveďte to v inzeráte.
  9. Zdôraznite flexibilitu:
    Kandidáti v súčasnosti oceňujú flexibilné pracovné podmienky, ako je možnosť práce z domu alebo prispôsobenie pracovného času.

  10. Použite príťažlivý dizajn:
    Aj pracovným inzerát je istá forma reklamy. Už na prvý pohľad môžete ohúriť. Použite atraktívne a čitateľné fonty, aby inzerát vyzeral profesionálne a zaujal potenciálnych kandidátov. Keď máte zadefinovaný dizan manuál vašej značky, riaďte sa ním. Ukážte vaše logo a vizuálne prvky, ktoré chcete, aby si ľudia s vami spájali.
  11. Ukážte sa:
    Osobná pozvánka vo forme krátkeho videa je čoraz atraktívnejší spôsob, ktorí ocenia všetky generácie produktívnych ľudí. Viete ním ukázať všetko podstatné. Navyše s väčšou dávkou emócií. Dokonca je video stále technicky dostupnejšie.
    Sociálne schválenie má svoje opodstatnenie aj pri nábore zamestnancov. Uveďte príbehy zamestnancov, ktorí sú s vašou spoločnosťou spokojní a môžu hovoriť o tom, prečo je práca pre vás a pre nich výnimočná.
    Stačí to vyskúšať.
  12. Buďte tam, kde sú vaši kandidáti:
    Zverejnite pracovný inzerát na relevantných sociálnych sieťach, v médiách a využite ich na šírenie povedomia. Pridajte sa skupín, požiadajte svojich kolegov a šírte novinku o novej pracovnej pozícií do sveta.

Kľudne sa inšpirujte druhými sa a lovte v tých správnych vodách:

Vzorový príklad, ako by mohol začínať váš pracovný inzerát

Uveďme si konkrétny príklad, ako to môže vyzerať v praxi:

Je čas zahviezdiť. Zaiste máš potenciál, ktorý Ti umožníme naplno rozvíjať.
Nebudeš len zamestnanec, ale staneš sa súčasťou motivovaného a stabilného tímu, ktorý posúva hotelierstvo na vyššiu úroveň. A to v súlade s maximálnou kvalitou poskytovaných služieb a jedinečným prostredím s dôrazom na ekológiu. Vieme totiž, že ak má žiariť celá obloha, záleží na každej hviezde.
Hotelová sieť PSH v čase krízy neprepustila ani jedného kmeňového zamestnanca z dôvodu pandémie.

V jednoduchom úvodnom texte je spomenuté všetko podstatné. Dôraz na ekológiu, nielen spomenutá stabilita, ale aj jasne zadefinovaná.

Dobre napísaný pracovný inzerát pomôže obom stranám. Je preto dôležité jasne a presne definovať požiadavky a očakávania na pozíciu. Zabránite tak nesprávnej interpretácii alebo neúplným odpovediam.
Popis kultúry spoločnosti, vyzdvihnutie unikátnosti vašej značky a benefitov pre zamestnanca môže tiež pomôcť priviesť vhodných kandidátov, ktorí vhodne zapadnú do vášho tímu.